1.1. Components de la comunicació.
·
Les persones som animals socials i necessitem
expressar-nos: emissor i
receptor ( sense receptor no hi ha
comunicació o sense que aquet no entenga el missatge)
·
La comunicació de missatges es a través de signes,
compostos de significat i significant ( deu de conèixer-lo el receptor) i que
formen un codi ( deu ser conegut per el receptor i l’emissor)
·
Referència:
coses i fets representats en els missatges.
·
Context:
circumstancies que envolten l’acte comunicatiu.
·
Canal:
mitja pel qual arriba el missatge al receptor.
1.2.Relació
entre forma i significat.
·
La forma d’un signe ( significant) pot ser motivada: sense relació visual amb el significat ( si són signes
visuals s’anomenen símbols ( marques de roba...)
·
Les formes de signes que si que estan motivades: la seva forma està motivada per el seu significat (
si so visuals s’anomenen icones ( icones del temps..) ).
·
En la llengua: la norma general és que la forma del significat siga immotivada. Nomes hi
ha causalitat excepcionalment en ocasions com les onomatopeies.
1.3.Parts
de la lingüística.
·
La llengua:
es el sistema de comunicació més complex quantitativament ( nombre de signes) i
qualitativament.
·
Les parts de la lingüística con sis en aquest ordre:
o
Sintaxi: funcionament de les categories sintàctiques per a
construir oracions ( tipus de paraules).
§
Categories sintàctiques:
© La sintaxi
explica la interpretació del món.
©
Les
categories sintàctiques
son el fonament de la sintaxi, les bàsiques son: nom, adjectiu, preposició i
verb.
©
Les
quatre classes de paraules (
noms, adjectius i verbs) indiquen de quina manera les persones estructuren la
nostra percepció del mon físic. Això es de quina manera, els humans, amb
l’objectiu de interpretar el món en el que vivim discernim, relacionem i
classifiquem les sensacions que ens aporten els sentits. Per tant, la causa de
les categories sintàctiques esta en el nostre enteniment i intenta donar sentit
a la informació que ens proporciona la vista, l’oïda, el gust, l’olfacte i el
tacte.
§
La sintaxis te aquestes entitats.
© Entitats ( noms):
Ø Lo
primer que veiem al nostre voltant son les entitats ( taules, gent, essers vius i objectes)
Ø Desprès
apliquem els noms a les entitats, es a dir, les representem amb noms.
Ø Finalment
apliquem els noms a les entitats abstractes ( emocions, raons...)
© Qualitats de les
entitats ( adjectius):
Ø Si
centrem l’atenció en una entitat,
percebem les seves qualitats o característiques, que expressem amb adjectius.
-
Els adjectius no
existeixen sense les entitats ( depenen sintàcticament dels noms)
© Relacions entre
les entitats ( preposicions)
Ø Si
mirem dos entitats, podem
establir relacions de lloc entre elles: objecte dins d’altre objecte, objecte
prop d’altre objecte...
-
Preposicions: són les paraules que relacionen entitats.
-
Hi ha altres
paraules que tenen altres classes de relacions.
© Canvis i permanències
de les entitats ( verbs)
Ø Verbs
de canvi: despertar,
esclatar, vindre.
Ø Verbs
de permanència: romandre,
semblar, ser, estar...
§
La
finalitat de la sintaxi en la comunicació
lingüística: explica de quina manera combinem els significats de les
paraules de la nostra ment.
©
Si
ens referim a les oracions:
explica com relacionem les categories ( i el contingut semàntic) de les
paraules per a construir oracions.
§
Conceptes bàsics de la sintaxi.
© Categories i
funcions. La relació entre el nucli i el modificador.
Ø Categories: constituents mínims.
Ø Funcions
o relacions: com unim els
constituents.
©
Relació
sintàctica més bàsica:
nucli i modificador.
Ø Es
la primera que se estudia.
Ø Els
modificadors son els adjectius o adverbis, perquè modifiquen el contingut semàntic
del substantiu
Ø Dos propietats ( el modificador està subordinat al nucli):
-
1º) En la
construcció, pèrdua la categoria del nucli.
-
2º) El contingut
semàntic del modificador s’afeix del nucli ( el modifica)
Ø Justificació:
quan un objecte (
nom) té una característica ( adjectiu) o experimenta un canvi ( verb), segueix
sent un objecte ( construcció nominal).
Ø Resultat: perduren les propietats sintàctiques del nom i
desapareixen les del adjectiu i les del verb, es a dir, si en lloc de xiquet
canviem a xiquetes, el verb i l’adjectiu canvien, per tant, desapareixen (
concordança).
© Funcions de les
preposicions:
Ø Les
preposicions no funcionen d’acord amb la relació de nucli i modificador: relacionen dos constituents nominals ( entitats) i, per
tant, incideixen simultàniament sobre els dos.
Ø Funcionament
sintàctic de les preposicions:
-
Antecedent (
nucli nominal) + preposició (categoria relacionant) + conseqüent (modificador
nominal): exemple “El llibre
damunt la taula”
-
Un nom
subordinat + [ preposició + constituent
nominal] equival a un adjectiu: exemple “ Casa del cantó” = “ casa cantonera”
§
Ordenament dels constituents sintàctics: depèn de la relació sintàctica que hi ha entre ells:
©
Ordre
regular [(nucli) + ( modificador)]: posar el nucli primer i desprès el modificador perquè primer pensem en una
entitat i desprès en les seves característiques.
©
El
ordre irregular [(modificador) + (nucli)]: de vegades es produït perquè volem donar importància a
una cosa i no a un altra.
© Ordre:
Ø Els
adjectius circumstancials tenen
com ordre regular anar al final, però poden anar davant de tot o al mig, en
eixos casos es té que posar entre comes.
Ø Realment
hi ha modificadors que van davant
del nucli, això es debut a la evolució constant de la llengua del llatí antic (
modificador + nucli) a l’actualitat ( nucli + modificador)
o
Semàntica
( o lexicologia): es el
estudi de cada contingut semàntic, es a dir, del significat de les paraules (
membres de les categories sintàctiques)
§
Paraula ( unitat de la semàntica): conjunt d’unitats que formen cada categoria sintàctica.
© La paraula té:
Ø Una
forma fònica ( pot ser gràfica i gestual): només és un conjunt de mitjans que transporten la
informació d’emissor a receptor.
Ø Dos
valors ( el més important) que són psicològics: perquè la relació entre les paraules i el seu
significat no es simbòlic ( sols en les onomatopeies) i ambos van juntes perquè
una depèn de l’altra.
-
Sintàctic (
categoria)
-
Semàntica (
significat): té com a base
la paraula/mot ( arrel), ja que estudia els significats d’una paraula (
semàntica).
© Propietats de les
paraules:
Ø 1º-
Són membres d’una categoria gramàtica (propietat bàsica)
Ø 2º-Tenen
un contingut semàntic propi ( propietat bàsica)
Ø 3º-
Disposen d’una forma pròpia ( propietat més secundaria)
§
La creació de noms:
©
Per
a crear noms, hem classificar
les entitats en classes o espècies que tenen característiques inherents (
propietats definitòries) en comù, per tant, cada nom representa una classe o
espècie d’entitats ( les característiques accidentals no tenen massa importància
i passen a convertir-se en adjectius).
©
Procés
de creació de noms:
a) Classificació
d’entitats en espècies.
b) Mitjà
de classificació: característiques
comunes, inherents de l’espècie i definitòries del nom.
c) Característiques
no compartides: accidentals.
©
Aquesta
creació de noms és una operació d’abstracció dels objectes ( infinits) als noms
( limitats). Exempleà pedres = totes
les pedres.
§
Relacions entre continguts semàntic:
© Hiperonímia.
© Antonímia
§
Relació entre continguts i formes:
©
Sinonímia: forma diferent però mateix significat o valor.
©
Homofonia: cada una té el seu significat però tenen la mateixa
forma ( escriuen i sonen igual)
©
Homografia: significat diferent, se escriuen igual però tenen
diferent pronunciació.
Ø Entre
el valencià i el castellà hi ha moltes:
-
Llevar:
v
Castellà:
llevar
v
Valencià:
quitar.
-
Acostar-se
v
Castellà:
tumbarse.
v
Valencià:
acercarse.
©
Paranomia: dos paraules diferents que signifiquen, escriuen i
pronuncien distintament però que es pareixen en la forma. Exemple: prejuí
(Prejuzgar) // Perjuí ( daño)
§
Polisèmia:
una mateixa paraula amb més de un significat ( valors relacionant o derivats
del bàsic)
© El context de
comunicació evita els malentesos
© Diccionaris:
accepcions.
©
S’utilitzen
en frases fetes per les semblances o les aproximacions encara que hem perdut la consciencia de la causa que va
dur a crear la frase feta.
Ø “
A ull” à he posat l’arròs a ull ( a ojo)
Ø “A
ulls clucs” à fer alguna
cosa i que ens paregué senzilla.
©
Idiosincràtic: un conjunt de paraules com les frases fetes, tenen un
origen cncret cultural però amb el temps eixa costum cultural ja no està, però
el significat del conjunt continua utilitzar-ne.
©
Interferències
lèxiques: tirar, estirar i espantar:
Ø Espenteu
( per obrir la porta) à
empujar
Ø Estireu
( per a obrir la porta) à
estirar.
Ø Tireu
à
tirar a terra.
o
Morfologia
( o flexió): estudi de la
forma de les paraules, de les seves variacions i dels factors que les causen (
femení/masculí, plural/singular...)
§
Part molt secundaria de la teoria lingüística, que
estudia la forma de les paraules i les seues variacions.
§
Les nocions que fan variar la forma d’una paraula son: gènere,
nombre, temps ( conjugacions) i concordança ( relació sintàctica entre nucli i
modificador).
©
S’apliquen
a categories sintàctiques concretes:
Ø Nom: gènere ( lleó/lleona) i nombre ( cosí/cosins,
festa/festes)
Ø Adjectiu: concordança en gènere i nombre ( home vell, dona vella,
hòmens vells)
Ø Verb: temps ( pens-e,
pensa-va, pensa-ré), conjuncions ( pensà/ baté/ preferí) i concordança en
persona i nombre ( jo pense, tu penses..)
© Les preposicions
no estan subordinades a un nom, no necessiten gènere ni nombre. Elles soles
funcionen.
o
Retòrica
( o discurs): estudia el
discurs, es a dir, com vinculem oracions per a formar un discurs o text (
elaboració de discursos).
o
Formació
de paraules: com formem
paraules noves a partir de les preexistents.
§
Estudia com creem paraules noves a partir de la derivació
i composició.
©
Derivació
(paraula + afix): ferro à ferr-er; fang
à fang-ós...
©
Composició
( paraula + paraula): paraigua,
ull de poll...
§
Família:
paraules que provenen d’un mateix mot.
o
Fonètica
i grafia: expressió de l’ús
de la llengua amb fonemes i amb entonació ( entonació, relació entre lo oral i
lo escrit)
§
Estudia el conjunt de mitjans fònics que permeten
exterioritzar la llengua.
©
Tira
fònica: es pot segmentar
( b+a+i+x+a+r) en segments mínims (fonemes).
©
Definició
de fonema: so no
fragmentable que serveixen per a diferenciar paraules ( significats) i segmentar-les,
per exemple pot/poc.
©
La fonologia: part de la fonètica
que estudia els fonemes.
§
Entonació o prosòdia: intensitat, agudesa i duració, que permet identificar
si es tracta d’una afirmació, interrogació o exclamació.
§
Grafia:
representació de la fonètica amb signes gràfics ( lletres i puntuació). Es el
menys important de la lingüística, però socialment té molta importància a l’hora
d’estandarditzada l’ús de la llengua.
No hay comentarios:
Publicar un comentario